Vad händer hos kennel Langgrubban?

Alla inlägg under mars 2009

Av Anna-Karin - 29 mars 2009 12:29

Kalla vann dagens tremil före Olsson och Haag. Nu coachas grabbarna av M och vi återkommer med resultat.


Igår var vi på Hogna och återlämnade Jontes och Bodils buss. Tack för lånet! Ni är toppen! Denna vecka kör vi Marcus och Kickis Volvo. Det är roligt med bilar...


Jag var på fjället med Vina och Beckie. 10 fågeltagningar på 2,5 h. Det var en bra fjälldag. 4 klockrena situationer och en med unghundvarning per hund. När de där psykbryten kommer klargörs att det är hundar och inte maskiner man har med sig. Nu kan jag skratta åt eländet, men oj så arg jag blev. LBB - lugn, behärskad, bestämd - blev nog, CAF - chockad, arg, ful i munnen. Men jag är otroligt imponerad av de 8 bra tagningarna. Coola Beckie visade fina res med fräs på de lite luriga fåglarna och Vina har lämnat skendräktigheten bakom sig och gick fullt ut igen. Ha, vad jag kommer få roligt till hösten.


M och barnen var ute på skidspåren och avverkade några km. Sedan stod det bad på programmet. När jag kom tillbaka så träffade jag på Björn Bromée med ett låååååångt hundspann. Jag fick några tips hur jag kan utveckla min slädkörning och ska ut och öva efter lunch. Det var meningen att hela hundhopen och barn skulle ut och grilla, men vi bangade när det kräksnöar idag.


Nu var det varmkorv beställt. *** A-K


Av Anna-Karin - 26 mars 2009 18:14

L. Vita Blixten ur Crosscountry-kullen hade HD A!


Heja!

Av Anna-Karin - 23 mars 2009 12:07

... in till stán. Det var kamremmen, fast den var inte av??? Jag måste läsa på om bilar, för verkligheten stämmer inte med min utopivärld. Där ska man ju inte ens tanka bilen :-), utan bara köra och köra.


Här i huset härjar magsjuka igen, nu på matte. Tack A, för upplysningen att jag luktat på för mycket skit (det var så jag beskrev att hundåkomman spreds...). Den enda förhoppningen är att jag om 5 dagar ser ut som Mim gjorde efter sitt magrace... utopivärlden igen...


Nu ska jag kolla bilförsäkringen, ännu en rebus. *** A-K


Av Anna-Karin - 21 mars 2009 19:53

Om nu allt går som planerat kommer vi att para

Langgrubbans Ronja "Prillan" med Setpoint´s Buddy.


Buddy och Radar (D-kullen) är halvsyskon, de har samma pappa - Winddancer Albin av Vorpoint. Det blir som sagt nya "monster-valpar" med leverans i början av juli.


Vina kommer att paras om med Emil antingen till hösten eller nästa vår. Så ser det ut i dagsläget hos kennel Langgrubban.


Förövrigt kommer jag att dra i gång en apportkurs i Marieby med start i veckan.

Är du intresserad? Kontakta ak(at)langgrubban.se

***A-K

Av Anna-Karin - 21 mars 2009 19:16

Fredag. Hem från jobbet. Packa bilen. Mellis till barnen i bilen. Tanka bilen. Rattar mot Bruks, där momma väntar med middagen. Ja, denna fredag föjde väl ungefär det vanliga upplägget när vi ska iväg över helgen. Fulla bilen med ungar, packning, skidor, cello och hundar. Det som inte hörde till vanligheten denna vecka var att vi kom iväg i ovanligt god tid och vi stannade i Skanderåsen och pratade med Agneta. (Beckie och Vina är anmälda till Rörvattnet!) Sedan...


...mitt i en omkörning av en långtradare mellan Svenstavik och Åsarna så dör bilen, bang, utan förvarning. Det hade kunnat gå riktigt illa, men vi kunde i alla fall rulla in till vägkanten. Bilen startade inte igen. Vad gör man?


Jo, Thomas "Säcken" Wassberg kommer och bogserar oss till Däckab i Åsarna. Där står en kille och väntar på oss, men kan inte hitta något fel på "Peggan". Jonte kommer med sin buss från Storhogna och hämtar upp oss. Vilken tur att vi är omgiven av så många snälla människor. Tack alla inblandade! Efter att ha lämnat av Jonte på Hogna igen, så anlände vi 4½ h efter start till Taco-middagen i Kyl- och Frysbussen. Peggan tas in på verkstaden på måndag morgon. Jonte, du är bäst!


Idag har alla hundar blivit rastade på fjället, ja Donna var mycket nöjd med den traditionella lördagspromenaden till "Annas affär", ICA Stigmyhrs, och godis inköp. Hon fick ett fågelarbete nedanför stugan på hemvägen.


Ripa jagar nu på de fågelfyllda vidderna där ovan. Hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta, som mattes pärla, men tiden tog ut sin rätt. Tack Anna för att du finns och hjälpte oss. Det blev ett bra slut på en underbar historia. *** A-K

Av Anna-Karin - 18 mars 2009 15:42

Det blev ju inga valpar på Vina denna gång (visade i alla fall ultraljudet...) så igår bestämdes att om allt går vägen parar vi om Prillan (Langgrubbans Ronja) nästa vecka och valpar väntas då i början av maj, med leverans i början av juli.


Prillans förra kull, D-kullen, gav Derby 2:an L. Mike the Monster (ovan, foto Ulf Fryk). Nu fortsätter vi på det spåret och skapar nya monsterhundar :-). Hanhundsägaren är ej kontaktad ännu, men vi publicerar vårt tänk när det är gjort.


Är du intresserad? Hör av dig till ak(at)langgrubban.se!


***A-K :-)


Av Anna-Karin - 18 mars 2009 15:39

Langgrubbans Assar HD A (C-kullen)

Langgrubbans Fjällven "Isac" HD A (B-kullen)

Gråsjövalens QG "Vizzla" HD A ( Vinas kullsyster)


Alla hundarna är undersökta hos Fjällveterinären Anna Waldensten Pamuk!

*** A-K :-)

Av Anna-Karin - 14 mars 2009 19:28

Ett stort grattis till makarna Pamuk. Jo, de gick och gifte sig!

Ni är bara bäst!


Detta innebar dock att M blev lite sur på svikaren G :-) Ha-ha


Vi gratulerar även till Glimmas små. Familjen har berikats med 5 stövarvalpar i dagarna. Kullen heter på M... och en fick då heta Mattis, för han var så lik orginalet sa Anna (jag publicerar inte beskrivningen för husfridens skull :-)


Sååå, nu är M glad igen :-)


***A-K

Ovido - Quiz & Flashcards