Vad händer hos kennel Langgrubban?

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2009

Till Fjälls...

Av Anna-Karin - 28 augusti 2009 22:38

... där man alltid skulle vara! Har haft härliga dagar med Beckie, Mim och Vina i Bruksvallarna. I går var det jakt i skogen med pappa, Syra och Vina. Inga skogsfågel situationer, men vi fick chans att träna på ripa dock bara stötar i fel vind. (OK, erkänner att Syra stod jätte fint vid ett tillfälle. Vina kom in från fel håll utan att ha möjlighet att se Syra. Fågeln går. Men, men, inte hela världen... :-) MEN jag är jätte nöjd med Vinas skogssök!


På kvällen tog jag med Beckie och Mim på fjället. Vi jobbade på bra alla tre, men inga fåglar. Somnade gott efter en sen härlig middag.


Idag gick brudarna och jag till fjälls på en längre tur. Alla fick fågel. Mim kom i fel vind och stötte. När första ripan gick upp satte hon sig spontant, när andra ripan flög upp kom min liggsignal och hon la sig. Sedan flög 6 ripor till upp en efter en (popcorn). När jag väl kommer fram ligger hon helt lugnt kvar. Hon får pånytt kommando att söka, och då jobbar hon helt fokuserat i den riktning jag anvisat. Bra av en liten tjej att vara så balanserad! Rena med- och motvindssök fixar hon galant, men i sidvind så syns det att hon fortfarande är lite oerfaren. När vi kommer till skogen håller hon naturligt igen på bredden. :-)


Vina tog senare stånd, men ripan lättade innan jag hann ge resningskommando. Vina sätter sig helt lugn när fågeln går. Idag visade hon på fjällsök av hög klass. Jag bara stod där och rös. Det var så häftigt! Jag tror inte jag sett henne gå så bra någonsin. :-)


Beckie, ja jag erkänner att när jag stod där på fjället skulle jag inte sålt henne ens för 100 000 kr! Hon gick för fullt och jag önskade att husse fått se aktionen. Det var grymt! Hon hade en situation med res, och spontant helt lugn i flog. :-)


När jag traskade ner från fjället var jag så nöjd och stolt över mina tre kamrater. Det är ont om fågel, men vi tog till vara på de som fanns. En dag att minnas när alla tre verkligen hade en bästa dag. Samarbetet finns där och vi är verkligen en grym kvartett.


Nu väntar sängen efter ytterligare en suverän middag. Livet är gött och dagen har varit magisk!


*** A-K :-)


Bild från hösten 2008, men jag tror att känslan är densamma.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin - 4 januari 2010 15:43

Slädturer, skidturer, promenader och mys. Det är vad vi gör mest nu på jullediga dagar. Några skidtävlingar har vi (barnen) också betat av.   Beckie har börjat löpa, så nu får vi förhoppningsvis räkna in de en efter en i löpperioden. Vina ska par...

Av Anna-Karin - 25 oktober 2009 23:03


Nu har en månad gått och tiden har bara rusat iväg. Vad har hänt sedan sist? Jo, Monica och jag har varit på Gotland. Ett riktigt äventyr. Båten vart inställd pga blåst, så vi anlände en dag senare än beräknat. Detta medförde att jag fick starta...

Av Anna-Karin - 22 september 2009 18:37


Ja, nu känns det i kroppen att man lever. Helgen var hektisk, men otroligt rolig. M startade hundarna båda dagarna då jag fixade med provet även på söndagen.   Resumé: Vina hade svårt med fåglarna. Efter 4 stötar på lördagen med full respekt så r...

Av Anna-Karin - 12 september 2009 18:48

Pappa har haft en bra dag med prinsessorna. Nu blir det start nästa helg. (M går på lördag och jag på söndag om vi får dubbelstart. Ja, det lär väl bli en intern kamp...)   Tanterna har parkerat framför brasan. Vi eldar en nyrengjord kamin och m...

Av Anna-Karin - 11 september 2009 19:38

Nu håller vi tummarna för Marit & Leia i morgondagens Fjällpokalfinal! ...

Ovido - Quiz & Flashcards